Σταϊκούρας: Εμβληματικό έργο ο ΒΟΑΚ - Σύγχρονος και ασφαλής αυτοκινητόδρομος
“Το έργο του ΒΟΑΚ, συνολικά, είναι εμβληματικό. Παράλληλα, όμως, όπως ορθώς ανέφερε ο πρωθυπουργός, είναι το πιο απαιτητικό, περίπλοκο, δύσκολο και σύνθετο έργο που καλούμαστε, ως Υπουργείο, να διαχειριστούμε και να υλοποιήσουμε”, ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή με θέμα τον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης την οποία κατέθεσε η Βουλευτής Ηρακλείου του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝ.ΑΛ. Ελένη Βατσινά.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ο υπουργός ανέφερε πως, “εργαζόμαστε ώστε κάποιες σημαντικές παρεμβάσεις, να έχουν υλοποιηθεί μέχρι το επόμενο καλοκαίρι”, δεδομένου ότι θα χρειαστούν κάποια χρόνια υλοποίησης και όπως ακριβώς ανέφερε: “Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των εργασιών είναι 5 έτη από την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης… Με την ολοκλήρωση του συνόλου των εργασιών του ΒΟΑΚ, με τα γεωμετρικά και τεχνικά χαρακτηριστικά του, θα είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος, ανταποκρινόμενος στον συνεχώς αυξανόμενο κυκλοφοριακό φόρτο, με ασφαλέστερες και ταχύτερες διελεύσεις.”.
Ο κ Σταϊκούρας εξήγησε πως το έργο διακρίνεται σε τρία τμήματα και συγκεκριμένα Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, ως έργο ΣΔΙΤ / το τμήμα Νεάπολη – ‘Αγιος Νικόλαος, ως Δημόσιο Έργο και το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, μήκους 157,5 χλμ., με 2 προαιρέσεις, το Κίσσαμος – Χανιά και τον ανισόπεδο κόμβο της οδικής σύνδεσης του ΒΟΑΚ με το Αεροδρόμιο Χανίων.
Συγκεκριμενοποιώντας ο υπουργός εξήγησε ότι στην παρούσα φάση για τις εργολαβίες στα δύο τμήματα Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – ‘Αγιος Νικόλαος, “εκπονούνται, από τους Αναδόχους, οι οριστικοποιημένες μελέτες που απαιτούνται για την εκτέλεση των εργασιών, ενώ παράλληλα έχουν ξεκινήσει οι εργασίες σε τμήματα για τα οποία είναι εφικτή η εκτέλεση των εργασιών, και αφορούν είτε δασικές εκτάσεις, μετά τις σχετικές αδειοδοτήσεις, είτε ενοικιαζόμενες. Η αύξηση του αριθμού των μετώπων εργασίας, και συνεπώς η πρόοδος των εργασιών στα εν λόγω τμήματα, θα μεγιστοποιηθεί με την ολοκλήρωση των διαδικασιών απαλλοτρίωσης”.
Ο υπουργός ανέφερε επίσης πως έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, τον Απρίλιο του 2024, τα σχετικά δικαστήρια για την εφαρμογή της διαδικασίας του άρθρου 7Α του Ν. 2882/2001, και αναμένονται οι σχετικές αποφάσεις. “Σε κάθε περίπτωση, η πρόοδος ολοκλήρωσης των διαδικασιών ένταξης των απαλλοτριωμένων τμημάτων σε αυτή τη διαδικασία από τα αρμόδια διοικητικά δικαστήρια επηρεάζει και την πρόοδο εκτέλεσης του συνόλου των εργασιών των έργων”.
Σχετικά με το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, μήκους 157,5 χλμ., με 2 προαιρέσεις, το Κίσσαμος – Χανιά και τον ανισόπεδο κόμβο της οδικής σύνδεσης του ΒΟΑΚ με το Αεροδρόμιο Χανίων όπως γνωστοποίησε, “Βρίσκεται σε διαγωνιστική διαδικασία, έχει εκδοθεί απόφαση ανάδειξης προσωρινού αναδόχου, στις 21 Μαρτίου 2024, αναμένεται η οριστικοποίηση των συμβατικών εγγράφων για το έργο παραχώρησης τους αμέσως προσεχείς μήνες, και έπεται η υπογραφή της Σύμβασης”.
Στο φυσικό αντικείμενο και των τριών διακριτών οδικών τμημάτων του ΒΟΑΚ, περιλαμβάνεται και κατασκευή κόμβων, μεγάλων τεχνικών έργων, παράπλευρου δικτύου, ενιαίας διατομής οδοστρώματος και διαχωριστικής νησίδας, σε όλο το μήκος του αυτοκινητόδρομου. Ο υπουργός έκανε λόγο για την υψηλή επικινδυνότητα του ΒΟΑΚ που όπως είπε είναι, είναι γεγονός.
“Υπάρχουν, σίγουρα, σοβαροί τεχνικοί λόγοι, όπως η υφιστάμενη γεωμετρία του, ανεπαρκές – σε πολλά σημεία – εύρος και μήκος οδού για προσπεράσεις, μεγάλες – κατά μήκος – κλίσεις, κλειστές στροφές, φθορές της οδού λόγω παλαιότητας. Υφίστανται όμως και άλλοι
Το Εμβληματικό Έργο του ΒΟΑΚ: Αναβάθμιση και Αυξημένη Ασφάλεια
Κρίσιμες βελτιώσεις στη διάρκεια της κατασκευής
Σε δήλωση του ο Υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, τόνισε τη σημασία του έργου του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) ως εμβληματικό για την περιφερειακή ανάπτυξη και την οδική ασφάλεια. Ο νέος αυτοκινητόδρομος αναμένεται να λύσει σημαντικά τεχνικά προβλήματα, ωστόσο είναι αναγκαίο να πραγματοποιηθούν επεμβάσεις βελτίωσης οδικής ασφάλειας στα πιο κρίσιμα τμήματα του άξονα μέχρι να ολοκληρωθεί το έργο.
Στρατηγικά σημεία οδικής ασφάλειας
Όπως ανέφερε ο Υπουργός, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη υλοποιήσει σημαντικές παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας. Αυτές περιλαμβάνουν την ολοκλήρωση των κόμβων Αγίας Πελαγίας και Αχλάδας στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου, καθώς και την κατασκευή 10 πεζογέφυρων στο τμήμα Γεωργιούπολη-Πετρές στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων.
Μελέτες και χρηματοδοτήσεις για επικίνδυνα τμήματα
Ο κ. Σταϊκούρας υπογράμμισε ότι έχουν δρομολογηθεί μελέτες για επικίνδυνα τμήματα του οδικού άξονα Χανιά-Ηράκλειο και Χανιά-Κίσσαμος. Με τη βοήθεια του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, τα επικίνδυνα σημεία έχουν εντοπιστεί και οι μελέτες θα παρουσιαστούν σύντομα στις τοπικές αρχές. Αυτές οι παρεμβάσεις θα απαιτήσουν συνεργασία και συναίνεση των τοπικών κοινωνιών.
Παραδείγματα από άλλες περιοχές
Τα προτεινόμενα έργα βελτίωσης οδικής ασφάλειας θα είναι ανάλογα με αυτά που έχουν εφαρμοστεί στον οδικό άξονα Πάτρα-Πύργος, με άμεση εφαρμογή και απόδοση. Δεν απαιτείται περιβαλλοντική αδειοδότηση ή πρόσθετες απαλλοτριώσεις, καθιστώντας την υλοποίηση πιο άμεση και εφικτή.
Πηγή: Υπουργείο Οικονομικών
Εμβληματικό Έργο ο ΒΟΑΚ: Σύγχρονος και Ασφαλής Αυτοκινητόδρομος
Ανακοίνωση από τον Υπουργό Οικονομικών
Ο Υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, χαρακτήρισε το έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) ως εμβληματικό και σημαντικό για την περιφερειακή ανάπτυξη και την οδική ασφάλεια. Ο νέος αυτοκινητόδρομος στοχεύει να αντιμετωπίσει σοβαρές τεχνικές και λειτουργικές προκλήσεις, βελτιώνοντας την ασφαλή και γρήγορη μετακίνηση.
Στρατηγικές Βελτιώσεις για την Οδική Ασφάλεια
Στο πλαίσιο των τεχνικών παρεμβάσεων, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υλοποίησε σημαντικά έργα σε καίρια σημεία. Ολοκληρώθηκαν οι κόμβοι Αγίας Πελαγίας και Αχλάδας στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου και κατασκευάστηκαν πεζογέφυρες στο τμήμα Γεωργιούπολη-Πετρές στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων. Αυτές οι παρεμβάσεις ενισχύουν την ασφάλεια στη μετακίνηση και την κυκλοφορία.
Επικίνδυνα Τμήματα Υπό Μελέτη
Ο κ. Σταϊκούρας επεσήμανε ότι έχουν δρομολογηθεί μελέτες για επικίνδυνα τμήματα του οδικού άξονα Χανιά-Ηράκλειο και Χανιά-Κίσσαμος. Με τη συνεργασία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, αυτά τα επικίνδυνα σημεία έχουν εντοπιστεί και οι μελέτες θα παρουσιαστούν σύντομα στις τοπικές αρχές. Οι παρεμβάσεις απαιτούν τη συνεργασία και τη συναίνεση των τοπικών κοινοτήτων.
Πρότυπα Βελτίωσης από Άλλα Έργα
Οι προτεινόμενες βελτιώσεις οδικής ασφάλειας για τον ΒΟΑΚ ακολουθούν το πρότυπο των επιτυχημένων παρεμβάσεων στον οδικό άξονα Πάτρα-Πύργος. Πρόκειται για έργα άμεσης εφαρμογής που δεν απαιτούν περιβαλλοντική αδειοδότηση ή πρόσθετες απαλλοτριώσεις, βελτιώνοντας έτσι την ταχύτητα υλοποίησης.