Εκπαιδεύοντας στην Αντιμετώπιση Πλημμυρών – Το Πρόγραμμα του ΕΚΠΑ

Εκπαιδεύοντας στην Αντιμετώπιση Πλημμυρών - Το Πρόγραμμα του ΕΚΠΑ

Κατηγορία: Ελλάδα
Αρέσει σε: 0 άτομα
Το ΕΚΠΑ εγκαινιάζει ένα καινοτόμο πρόγραμμα, εκπαιδεύοντας μαθητές και εκπαιδευτικούς στην πρόληψη και διαχείριση πλημμυρών. Στόχος είναι η ενδυνάμωση της εκπαιδευτικής κοινότητας με γνώση και δεξιότητες ώστε να ανταποκρίνονται αποτελεσματικά σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης

Εκπαίδευση για την Αντιμετώπιση Πλημμυρών – Το‍ Φιλόδοξο Πρόγραμμα του ΕΚΠΑ

Αφετηρία της ⁣Ιδέας

Τον Οκτώβριο του 2021, η καθηγήτρια Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος στο Εθνικό και Καποδιστριακό‌ Πανεπιστήμιο Αθηνών, Νίκη Ευελπίδου, παρακολούθησε τις τραγικές εικόνες μαθητών που προσπαθούσαν να εξέλθουν⁣ από το πλημμυρισμένο προαύλιο του σχολείου τους στη ⁤Νέα Φιλαδέλφεια. Οι μαθητές χρησιμοποίησαν θρανία‌ για να δημιουργήσουν μια ‍αυτοσχέδια γέφυρα και να αποφύγουν τα νερά των βροχών, τα οποία πλημμύρισαν το σχολείο λόγω​ της κακοκαιρίας “Μπάλλος”.

Η Γέννηση του ‌Προγράμματος PROFF

Αυτή η συγκλονιστική εμπειρία ενέπνευσε ⁢την ιδέα για τη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού⁢ προγράμματος που θα προετοιμάσει την εκπαιδευτική κοινότητα για την ‍αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών, με⁤ έμφαση στις αιφνίδιες πλημμύρες. Το ⁢πρόγραμμα PROFF (Protection against flash floods), χρηματοδοτούμενο από το Erasmus+, έχει ‌ως στόχο ⁢να εκπαιδεύσει ​μαθητές, φοιτητές ⁣και εκπαιδευτικούς σε ⁤θέματα κλιματικής αλλαγής και των συνεπειών της,​ δίνοντας έμφαση στην προστασία από πλημμύρες.

Αναγκαιότητα Εκπαίδευσης

Σύμφωνα με την κα Ευελπίδου, «Οι πλημμύρες⁤ αποτελούν την ‍κύρια αιτία θνησιμότητας μεταξύ⁢ των φυσικών καταστροφών. Στην Ελλάδα, παρόλο που οι πλημμύρες γίνονται όλο και συχνότερες,‌ η εκπαίδευση για την ​αντίδραση σε τέτοια γεγονότα είναι ανύπαρκτη. ⁣Δεν εκπαιδευόμαστε ούτε για ⁢να αποτρέπουμε τις πλημμύρες, ούτε‌ για να αναγνωρίζουμε επικίνδυνες περιοχές για διαμονή ή αγορά περιουσίας. Αυτές οι ​ανάγκες προέκυψαν από συζητήσεις με ⁣καθημερινούς⁢ ανθρώπους.»

Πηγή: ΕΚΠΑ

Το ΕΚΠΑ Εκπαιδεύει την Κοινότητα ⁢στην Αντιμετώπιση Πλημμυρών

Αφετηρία της Ιδέας

Τον Οκτώβριο του ⁣2021, η καθηγήτρια ‌Γεωλογίας και‌ Γεωπεριβάλλοντος στο Εθνικό ⁣και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Νίκη Ευελπίδου, παρακολούθησε τις τραγικές⁤ εικόνες μαθητών που προσπαθούσαν να διαφύγουν από το πλημμυρισμένο προαύλιο σχολείου στη Νέα​ Φιλαδέλφεια. Οι ​μαθητές χρησιμοποίησαν ‌θρανία για να δημιουργήσουν μια αυτοσχέδια ⁤γέφυρα, προκειμένου να αποφύγουν ⁤τα νερά της ⁢κακοκαιρίας “Μπάλλος”.

Η Γέννηση του Προγράμματος PROFF

Αυτή η ​εικόνα ενέπνευσε τη δημιουργία ⁤ενός προγράμματος που θα εκπαιδεύσει​ την εκπαιδευτική κοινότητα στην αντιμετώπιση φυσικών ‍καταστροφών και⁢ κυρίως πλημμυρών. Το πρόγραμμα PROFF ⁢(Protection ⁤against flash ‌floods), ​το οποίο ‍χρηματοδοτείται από το Erasmus+, ⁢στοχεύει στην εκπαίδευση μαθητών, φοιτητών και εκπαιδευτικών σχετικά με την⁣ κλιματική αλλαγή και ⁤τις συνέπειές της, με έμφαση⁢ στις πλημμύρες ξαφνικών βροχοπτώσεων.

Αναγκαιότητα και Στόχοι του Προγράμματος

Η κα Ευελπίδου εξηγεί ⁤ότι «Οι πλημμύρες ​είναι η κύρια⁤ αιτία θανάτων από φυσικές καταστροφές. ⁤Στην Ελλάδα, παρόλο που οι ‍πλημμύρες γίνονται όλο και συχνότερες, η εκπαίδευση για ‍την αντιμετώπισή​ τους είναι ελλιπής. Οι πολίτες δεν γνωρίζουν πώς να προστατευτούν κατά τη διάρκεια ισχυρών βροχοπτώσεων ή πώς να ‌αναγνωρίσουν επικίνδυνες περιοχές για‌ διαμονή⁤ και αγορές περιουσίας. Το‍ PROFF στοχεύει στην εκπαίδευση αυτών που θα εκπαιδεύσουν άλλους, παρέχοντας⁤ τις απαραίτητες γνώσεις‌ και δεξιότητες.»

Καινοτόμες Τεχνολογίες και Εκπαιδευτικά Εργαστήρια

Το ⁣πρόγραμμα⁢ περιλαμβάνει την ανάπτυξη μιας εφαρμογής επαυξημένης πραγματικότητας (AR) για κινητά τηλέφωνα,​ η οποία προσομοιώνει‌ πλημμύρες⁤ σε πραγματικό⁣ χρόνο. «Δημιουργήσαμε μια εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας μέσω ⁤της οποίας μπορούμε να παρακολουθήσουμε τον χώρο μας να πλημμυρίζει.​ Με το κινητό μας,‌ βλέπουμε πώς αυξάνεται η στάθμη του νερού και καθορίζουμε τις απαραίτητες ενέργειες για την προστασία μας», σημειώνει η κα Ευελπίδου.

Θεματικές ‍των Εργαστηρίων

Τα εργαστήρια του προγράμματος καλύπτουν ⁢θέματα‍ όπως η κλιματική αλλαγή, οι ανθρώπινες δραστηριότητες, τα ακραία καιρικά φαινόμενα, οι γεωλογικοί κίνδυνοι, οι παράκτιες πλημμύρες και διάβρωση,‍ οι υδρολογικοί κίνδυνοι, οι τύποι πλημμυρών και η αξιολόγησή‌ τους, η πρόβλεψη πλημμυρών, η​ διαχείριση κινδύνου και τα ⁣μέτρα αντιπλημμυρικής⁣ προστασίας.‍ Επιπλέον, παρέχουν γνώσεις για ⁤τις αιφνίδιες πλημμύρες και τα ⁢απαραίτητα προληπτικά μέτρα.

Πηγή:​ ΕΚΠΑ

Το ΕΚΠΑ Αναλαμβάνει Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για την​ Αντιμετώπιση Πλημμυρών

Αφετηρία της ‌Πρωτοβουλίας

Η ιδέα για τη δημιουργία ενός⁢ προγράμματος εκπαίδευσης​ στην αντιμετώπιση πλημμυρών γεννήθηκε τον⁢ Οκτώβριο του 2021, όταν η καθηγήτρια Γεωλογίας και ⁢Γεωπεριβάλλοντος, Νίκη⁣ Ευελπίδου, παρακολούθησε ⁣την⁤ προσπάθεια μαθητών να⁣ διαφύγουν ⁢από το πλημμυρισμένο προαύλιο σχολείου στη Νέα Φιλαδέλφεια. Οι μαθητές χρησιμοποίησαν θρανία για να φτιάξουν ​μια αυτοσχέδια γέφυρα, προσπαθώντας να ‌αποφύγουν τα νερά της ‌κακοκαιρίας “Μπάλλος”.

Το Πρόγραμμα PROFF

Αυτό το περιστατικό αποτέλεσε το έναυσμα για την δημιουργία του προγράμματος ⁤PROFF (Protection against flash floods),⁢ το οποίο χρηματοδοτείται από⁣ το Erasmus+. Το PROFF στοχεύει στην εκπαίδευση μαθητών,⁢ φοιτητών και εκπαιδευτικών σχετικά με την κλιματική αλλαγή και τις συνέπειές της, δίνοντας έμφαση στην πρόληψη ​και διαχείριση πλημμυρών ξαφνικής βροχόπτωσης.

Στόχοι και Δράσεις

Η κα Ευελπίδου τονίζει τη⁣ σημασία της⁤ βιωματικής εκπαίδευσης στη διαχείριση ‍πλημμυρών και την⁣ ασφαλή ​συμπεριφορά κατά ‌τη διάρκεια έντονων βροχοπτώσεων. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, ⁣δηλαδή ‍σε ​καθηγητές, φοιτητές και⁤ μαθητές, οι οποίοι με τη‌ σειρά τους μπορούν να μεταδώσουν τις γνώσεις τους στους οικείους τους. «Απευθύνεται ⁢σε όλη ​την γκάμα‍ των ανθρώπων που εκπαιδεύονται και όλοι αυτοί μπορούν να εκπαιδεύσουν τους οικείους τους», ‌σημειώνει.

Η Ανάγκη ⁢για Εκπαίδευση

Η εκπαιδευτική κοινότητα έχει ⁣εκφράσει εδώ και χρόνια την ‍ανησυχία της για την έλλειψη εκπαίδευσης κατά ⁢τη διάρκεια φυσικών καταστροφών. «Για διάφορες άλλες καταστροφές όπως οι σεισμοί, υπάρχει μία εκπαίδευση, όμως για την πλημμύρα δεν υπάρχει τέτοιου είδους προετοιμασία», αναφέρει η κα⁣ Ευελπίδου. Η διαχείριση‍ στρες κατά τη διάρκεια μιας καταστροφής είναι επίσης κρίσιμη. «Μπορεί ‌να έχω ακούσει τι πρέπει⁢ να ⁤κάνω, αλλά την ώρα του συμβάντος να παγώσω από το στρες. Η εξοικείωση είναι ο μόνος τρόπος⁣ να το καταπολεμήσουμε», επισημαίνει.

Καινοτόμες Εκπαιδευτικές Μέθοδοι

Το PROFF περιλαμβάνει την ανάπτυξη μιας εφαρμογής επαυξημένης πραγματικότητας (AR) για⁢ κινητά τηλέφωνα, η οποία προσομοιώνει πλημμύρες. Η κα Ευελπίδου εξηγεί ότι «Δημιουργήσαμε μια​ εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας που ⁣επιτρέπει στους‍ χρήστες να δουν τον ‌χώρο τους να πλημμυρίζει, να κατανοήσουν πώς αυξάνεται η στάθμη του ⁤νερού και να ⁣ξέρουν πού να σταθούν και τι να κάνουν.»

Εκπαιδευτικά Εργαστήρια και Θεματικές

Τα εκπαιδευτικά εργαστήρια του PROFF καλύπτουν ⁢θέματα όπως η κλιματική αλλαγή,⁢ οι ανθρώπινες δραστηριότητες, οι ακραίες καιρικές συνθήκες, οι γεωλογικοί και υδρολογικοί​ κίνδυνοι, οι παράκτιες ‌πλημμύρες, ​οι τύποι πλημμυρών,‌ η αξιολόγηση και πρόβλεψη πλημμυρικού κινδύνου, και τα μέτρα αντιπλημμυρικής προστασίας. Επιπλέον,‍ περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός οδηγού​ χρήσης της μεθοδολογίας STEAM.

Προτεραιότητα στην Αναγνώριση Επικίνδυνων Περιοχών

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην αναγνώριση περιοχών που είναι ​εκτεθειμένες στον πλημμυρικό κίνδυνο, συμπεριλαμβανομένων σχολικών συγκροτημάτων. «Σήμερα, στην Αθήνα του 2024, υπάρχουν περιοχές που έχουν αυξημένο κίνδυνο ‍πλημμύρας λόγω καταστροφής της ‍υδρογραφικής λεωφόρου τους», τονίζει η κα Ευελπίδου.

Πηγή: ΕΚΠΑ

Πρωτοποριακό Εκπαιδευτικό⁣ Πρόγραμμα του ΕΚΠΑ για την Αντιμετώπιση Πλημμυρών

Αφετηρία της Πρωτοβουλίας

Η τραγική εικόνα μαθητών που προσπαθούσαν να διαφύγουν από το πλημμυρισμένο προαύλιο ⁣σχολείου στη Νέα Φιλαδέλφεια τον Οκτώβριο του 2021 ενέπνευσε την καθηγήτρια Γεωλογίας⁤ και Γεωπεριβάλλοντος⁤ του ΕΚΠΑ, Νίκη Ευελπίδου, ​να δημιουργήσει το πρόγραμμα εκπαίδευσης στην διαχείριση φυσικών καταστροφών, και κυρίως στην προστασία από πλημμύρες.

Παρουσίαση του Προγράμματος PROFF

Το πρόγραμμα PROFF ‌(Protection ⁤against flash floods), χρηματοδοτούμενο από το Erasmus+, έχει στόχο‌ να εκπαιδεύσει⁢ σχολικές κοινότητες σχετικά με τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και να⁤ τις προετοιμάσει ⁢για την αντιμετώπιση‍ πλημμυρών. Στοχεύει στην εκπαίδευση μαθητών, φοιτητών και εκπαιδευτικών παρέχοντας ⁤τους τα απαραίτητα εργαλεία για την αντιμετώπιση έκτακτων καιρικών φαινομένων.

Καινοτομίες και Εργαλεία

Μία από τις καινοτομίες του Προγράμματος​ PROFF⁢ είναι ⁢η ανάπτυξη μιας εφαρμογής επαυξημένης ‍πραγματικότητας (AR) για κινητά τηλέφωνα. Αυτή η εφαρμογή επιτρέπει στους χρήστες να δουν τον χώρο τους να πλημμυρίζει και να κατανοήσουν πως ​μπορούν‍ να αντιδράσουν σε πραγματικό χρόνο. Η κα‍ Ευελπίδου αναφέρει ότι «Μέσω της εφαρμογής, ⁣οι ‌χρήστες μπορούν να δουν πώς αυξάνεται η στάθμη του νερού και να εξοικειωθούν με τις κρίσιμες ενέργειες που πρέπει να κάνουν σε περιπτώσεις πλημμυρών.»

Θεματικές των Εκπαιδευτικών Εργαστηρίων

Τα⁤ εργαστήρια ⁢του προγράμματος που διοργανώνονται, καλύπτουν θέματα όπως η κλιματική αλλαγή, οι ακραίες καιρικές συνθήκες, οι γεωλογικοί και ⁤υδρολογικοί ⁤κίνδυνοι, και τα μέτρα αντιπλημμυρικής προστασίας. Η εκπαίδευση στοχεύει⁢ να προσφέρει στους συμμετέχοντες τις απαραίτητες‌ γνώσεις για την‍ πρόληψη ⁢και διαχείριση πλημμυρών και ​άλλων φυσικών κινδύνων.

Αναγκαία Εκπαίδευση και Αντιμετώπιση Στρες

Η κα Ευελπίδου‌ τονίζει ότι η διαχείριση πλημμυρών‍ και η ασφαλής συμπεριφορά κατά τη διάρκειά τους απαιτούν εκτεταμένη και βιωματική εκπαίδευση. ‌«Η εκπαίδευση​ είναι κρίσιμη, καθώς κατά τη διάρκεια των καταστροφών, το ​στρες μπορεί να παραλύσει την αντίδρασή μας», ‍επισημαίνει.

Συνεργασίες και Ευρωπαϊκή Διάσταση

Το Πρόγραμμα PROFF ξεκίνησε την 1η Νοεμβρίου 2022 και ολοκληρώνεται φέτος, συντονίζεται από το Πολυτεχνείο του Κόσιτσε (Σλοβακία). Συμμετέχουν έξι οργανισμοί από ‌τέσσερις​ ευρωπαϊκές χώρες, ‌δηλαδή το⁢ Πολυτεχνείο ⁤του Κόσιτσε (Σλοβακία),​ το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Ελλάδα), το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών της Κλάιπεντα (Λιθουανία), το Πολυτεχνείο⁤ Τσοριέρρι ⁢(Ισπανία), η ENTRE, ltd. (Σλοβακία) και η‌ IDEC ‍A.E. (Ελλάδα).

Οι πληροφορίες στο κείμενο βασίζονται ⁢σε άρθρο ‌ του ⁢ ERT News

Σχετικά άρθρα